• -970-100-gif
  • יו"ר "איגוד המוהלים העולמי" הרב נתנאל דוד שליט"א משיב לביקורת כנגד המוהלים שהועלתה בכנסת

    בארץ | י"ג טבת התשע"זתגובה אחת הדפסה הוספת תגובה

    מאות מוהלים מורשים ומוסמכים בעלי הכשרה רפואית מקצועית עם ידע נרחב ברפואה ובהלכה.
    במשך דורות רבים עברה מיומנות ברית המילה, בריתו של אברהם אבינו עליו השלום, ממוהל מנוסה למוהל מתלמד וכך הלאה. מי שהיה מעוניין ללמוד כיצד לבצע ברית מילה היה צריך להצטרף למוהל מנוסה וללמוד ממנו את הפרקטיקה ואת החלק המעשי, בלי שניתן דגש ניכר על החלק הרפואי או ההלכתי של ברית המילה. כך, לאט לאט, היה נכנס המתלמד לעבודה בתור מוהל. שיטה זו עבדה מצוין, אך לא היתה נעדרת בעיות. כך, למשל, היתה הכשרת המוהל וטיב הבריתות שערך תלויה בכושר ההדרכה של המוהל המנוסה. בעיה נוספת נוגעת למומים מולדים ולטיפול בבעיות רפואיות שעלולות להתגלות בהקשר של ברית המילה.
    img_3939

    המוהל המומחה הרב נתנאל דוד ספטי שליט"א, יו"ר "איגוד המוהלים העולמי" העומד גם בראש מכון "ברית אליהו" ללימודי מילה ולהכשרת מוהלים הסמיך למעלה מ-350 תלמידים בארץ ובעולם – ביניהם רבני קהילות ושכונות, רבני ערים, אברכים רופאים ופרמדקים וידוע כאחד המומחים הגדולים והפעילים בעל שם עולמי בתחום ברית המילה. לדבריו, ברור שבעבר ידעו המוהלים לבדוק את העניינים הרפואיים הבסיסיים וידעו לקבוע האם התינוק כשיר לעבור את ברית המילה, אך עם השתפרות רמת הרפואה והטכנולוגיה – ניתן כיום להגיע להכשרה מקיפה בהרבה. הכשרה זו כוללת הדרכות בנושא אנטומיה ורפואה, ביחס לשיטות חבישות מתקדמות, לידע על זיהומים ועל חיידקים, על כלי מילה וכירורגיה, ולימוד כיצד ניתן לבצע מילה באופן סטרילי בהרבה משהיה בעבר. לדבריו, היתרון הגדול של ההדרכות שמספק מכון ברית אליהו הוא בהדרכה השיטתית והמסודרת למוהלים.

    00

    לדבריו, כמו שרופא או פראמדיק לומדים רפואה לומדים על מערכות הגוף באופן מעמיק, כך גם תלמידי המכון לומדים את ההיבטים הרפואיים ברמה הטובה והגבוהה ביותר – החל מסכנות במהלך ההריון והלידה, אנטומיה של גוף האדם ומקום הברית, מערכת הנשימה, הלב, הדם, הלימפה, תהליך קרישת הדם, העצבים, השתן וההפרשה, מערכת העור, מערכת העיכול, פיזיולוגיה בסיסית, צהבת פיזיולוגית או פתלוגית, בדיקת כשירות התינוק לפני ולאחר הברית, מחלות וזיהומים, בדיקת מכתבי שחרור שניתנים בבתי החולים, בריתות וסיבוכים מולדים, שיטות מיוחדות ובלעדיות לחבישות לצורך עצירת דימומים, שימוש בתכשירים רפואים ועוד.

    מלבד כל אלו ניתן גם דגש משמעותי על טיפול ולימוד עזרה ראשונה בתינוקות הרכים כגון החייאה וכדומה. "המכון לא מתפשר בשום עניין לא בדילוגים, ולא בזירוזים. כמו כן, אנו מעניקים תעודה לבוגרינו רק לאחר ביצוע של 10 בריתות מלאות בליווי אישי וצמוד במשך תקופה עם רב המכון ולאחר כתיבת עבודות ועמידה במבחנים", הסביר.
    44
    מלבד העשרת הידיעות הרפואיות והמעשיות של המוהלים מטעם "איגוד המוהלים העולמי" שנערך על ידי הרב בכנסים השתלמויות וימי עיון בתחום ברית המילה בארץ ובעולם, מאפשר מכון "ברית אליהו" למוהלים ותיקים להעשיר את ידיעותיהם בתחום הרפואי והמעשי הרלוונטי לברית המילה ומלמד אותם שיטות מיוחדות ובלעדיות לחבישה ולעצירת דימומים, למניעת זיהומים, לעבודה סטרילית ומקצועית ברמה הטכנולגית והרפואית המתקדמת בעולם.

    תרגול ברית מילה על בובות

    לדבריו, לצורך שיפור הלימוד, ייצר המכון בובות הדגמה בלעדיות, מהראשונות בתחום, המאפשרות למתלמדים לתרגל את התהליך הטכני של פעולת המילה. כמו שמנתח לומד איך לנתח ומתרגל על בובות מיוחדות, או שניתן ללמוד כיצד לטפל ביולדת באמצעות בובות ללידה, וכמו שיש בובות לפתיחת ורידים, לתפרים ועוד. "בדרך זו אנו מעניקים להם פרקטיקה חשובה. למשל: כיצד למול נכון, חיתוך ישר ונכון צמוד למגן, זווית כניסת המגן, פריעה, חבישה, הפרדה, טקס ועריכת כלל הברית ועוד", ציין. חלק נוסף של ההכשרה הפרקטית החשובה כולל, כמובן, ליווי רב המכון על מנת שהמתלמד יוכל לראות וללמוד את סדר ותהליך ברית המילה.

    יצוין כי ללימודי האנטומיה מערכות הגוף החומר הרפואי והלימוד המעשי מצטרפים לימודי הלכה עדכניים לזמננו הנלמדים במכון ברית אליהו. השיעורים מלווים בסרטונים בתמונות ובמצגות המאפשרים לראות באופן בלתי אמצעי על מה מדברת התיאוריה. כמו כן, ניתן לראות בדרך זו סיבוכים מולדים, בעיות רפואיות וכו' שדברים אלו לא תמיד היה ניתן לראותם בליווי מוהל ותלמיד כבעבר.

    חשיבות ההכשרה הרפואית והמעשית לכלל המוהלים.

    אם נוצר דימום מכלי דם גדול, ניתן לטפל בו בכמה אופנים. דרך הטיפול המומלצת על ידי המוהל המומחה לעניינים אלו, הרב נתנאל דוד, היא להשתמש בחבישה הומסטטית שיוצרת קריש דם. חבישות אלה מונעות דימומים ברמה הגבוהה ביותר (לדוגמא – סורגיס'ל מסוג ניו קניט סנוב וכדומה). אבל לפעמים, צריך פעולה יותר זריזה. "מוהל בעל ניסיון ובעל הכשרה יכול לדעת שניתן לסגור את הכלי דם על ידי 'מוסקיטור'. ניתן גם לקשור את כלי הדם עם חוט כירורגי נמס, או לצרוב את כלי הדם הפגוע על ידי מכשיר המופעל באמצעות בטריה", ציין הרב נתנאל דוד. עם זאת, הדגיש שבניגוד להרבה מדינות אחרות, בישראל לא ניתן להשתמש באותו מכשיר הצורב את כלי הדם בטענה שאין לו הכשרה רפואית. "חבל. בקלות ניתן לעשות הכשרה רפואית בעניין בצורה מבוקרת ומקצועית ע"פ כללי הרפואה המתקדמת בעולם. שימוש בכלי הזה מאפשר להפסיק את הדימום בפחות מ-10 שניות. במקום זה, צריכים במקרים כאלו להוביל את התינוק לבית החולים וגם שם לוקח להם לפעמים זמן עד שנעצר הדם ועד שעושים תפר או הדבקה, ופעמים שנגרם גם נזק לילד מחוסר מקצועיות בחדר המיון בחבישות וכד' ועוד ועוד…", אמר והוסיף כי חשוב שיהיה שיתוף פעולה מלא בין הרופא למוהל כשמגיע הילד לבית החולים.
    כשיש לאדם בעיה בלב הוא הולך לרופא קרדיולג ולא לרופא גסטרו כי קרדיולג מומחה ללב. ולכן לדבריו, גם רופאים אורולגים וכירורגים שנמצאים בבתי חולים ובחדרי מיון צריכים לעשות הכשרה מקצועית בנושא חבישות דימומים ושיטות לעצירת דימום בברית המילה. כי מי שמומחה ויודע לטפל בברית זה מוהל ולא רופא לכל אחד יש את הידע והמקצועיות שלו.. ולמוהל צריך שיהיה גם ידע הלכתי רפואי ומעשי. "אני אומר את כל הדברים הללו מתוך ניסיון על פי מקרים שמגיעים אלינו בלי סוף, ומסיפורים שהיו. אני עצמי לימדתי ומלמד אורולגים וכירורגים ומוהלים על חבישות הברית ועל שיטות החבישה ושיטות לעצירת דימום, כל זאת בנוסף ללימוד חשיבות הברית בפן ההלכתי והרפואי והמעשי".

    הרב נתנאל דוד ציין עוד מניסיונו כי חשוב מאוד שתהיה הכשרה מקצועית ושהמוהל ילמד ויקבל ידע רפואי – עיוני ומעשי. "כך נחזק את מוסד ברית המילה וכך נחזק את ידי המוהלים בארץ ובעולם כי דבר זה יש בו חשיבות עליונה ועניינים של פיקוח נפש. חשוב מאוד שתהיה הכשרה מיוחדת ומקצועית למוהל ולרופא בעניינים אלו".

  • -468-60gif
  • הצטרפו אלינו לפייסבוק והישארו מעודכנים

  • כתבות נוספות שאולי יעניינו אותך:

  • -468-60gif
  • תגובות

    1. מאת אהרון‏:

      מדהים השילוב של ידע הלכתי ורפואי וככה ללכת על בטוח

    כתיבת תגובה

    האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

    תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>