• -gif
  • מנוחה ושמחה • והפעם על יסוד האמון בילד!

    פורום ייעוץ | מנוחה פוקס | י"ד תמוז התשע"ה7 תגובות הדפסה הוספת תגובה

    בטורינו הקודמים דיברנו על יסודות רבים ההכרחיים לבית היהודי באשר הוא.

    הזכרנו את  המנוחה, השמחה, האהבה, הגבול והכבוד, האחריות והתקשורת ועוד.

    בטורנו זה אני רוצה להתמקד ביסוד חשוב, הכרחי ומועיל לא פחות והוא יסוד האמון בילד.

    ישנם כאלו הסבורים שלהאמין בילד פירושו הוא  להאמין בכך שאם הילד שלי ישתדל יותר הוא יצליח.

    הם מאמינים שאם יתאמץ יותר הוא יקבל ציון טוב יותר, הם מאמינים שאם רק ירצה הוא יעשה.

    זה מה שמביא הורים לומר לילדים: למה רק 8 במבחן? אם היית רוצה היית מביא יותר!

    או: למה המורה כל הזמן מתלונן עליך? אם היית משתדל יותר – היית מצליח יותר!

    אם תלמד כמו שצריך אז תדע!

    ילד

    הוא לא נכשל על אף הכול, הוא נכשל בגלל הכול, בגלל הלחץ ובגלל חוסר האמון

    המשפטים הללו שאמנם מוכיחים לילד שההורה סבור שהוא מסוגל, הם בד בבד גם מוכיחים לילד שהוא חייב להצליח. ה"חייב" הזה מלחיץ והרבה פעמים גורם לילד דווקא לסגת ולא להצליח. הדברים הללו גם גורמים לילד להבין שאם לא יצליח הוא מאכזב. ודבר זה מלחיץ אותו ומונע ממנו להצליח.

    איך כן להאמין בילד? מה כן לעשות כדי שהילד יראה שאני מאמין בכוחותיו? מה כן לומר לילד שיביא אותו להתרומם? שיביא אותו להשיל מעליו את הלחץ ולהאמין ביכולותיו?

    האמון שעלינו לתת בילד אינו בכך שאם ישתדל יצליח. אלא בכך שהוא עכשיו כבר מצליח, הוא עכשיו כבר יודע, הוא עכשיו כבר יכול.

    ילדכם הביא ציון נמוך במבחן? עכשיו זה המבחן שלכם.

    האם מיד אתם חושבים לעצמכם: מה? ילד שלי שיביא ציון כזה? הוא באמת כל כך חלש? הוא באמת יעשה לי כאלו בושות? אם עכשיו הוא 70 אז מה יהיה בעתיד?

    בחנו את עצמכם, האם אחרי שאתם חושבים כך, אתם אומרים לילד: אני לא רוצה לראות שוב ציון כזה? או: למה רק אתה לא מסוגל להשקיע קצת יותר?

    בחנו את עצמכם, שאלו את עצמכם: מה אתם אומרים.

    עכשיו נסו להחליף את הדיסק.

    הסבירו לעצמכם שילדכם לא רק מסוגל ליותר הוא כבר עכשיו יותר. הוא כבר עתה מסוגל, הוא כבר ברגע זה יודע.

    אמרו לעצמכם: הילד שלי לא נכשל! הילד שלי יודע ויכול ואני מאמין בו.  הדברים הללו שתאמרו לעצמכם שוב ושוב, יביאו אתכם לכך שלא תלחצו בעצמכם ולא תלחצו את הילד. שתאמינו באמת שהוא יודע.

    הורים אומרים לי: אבל הוא לא יודע! עובדה שאני בוחן אותו והוא לא יודע כלום. עובדה שהמורה שואל אותו והוא לא מבין, לא זוכר ולא יודע. עובדה שהוא לא מצליח על אף שאני מבטיח לו פרסים אם יקבל ציון טוב, שאני כועס עליו כשלא מביא ציון טוב, שאני מאיים עליו בביטול הטיול השנתי ועל אף הכול הוא נכשל…

    ובכן,  הוא לא נכשל על אף הכול, הוא נכשל בגלל הכול, בגלל הלחץ ובגלל חוסר האמון.

    האמינו בילדכם כאן ועכשיו. חדלו לבחוש בעיסתו, תנו לו ללמוד למבחן מתוך יישוב הדעת, עזרו לו בעזרה טכנית: סדרו שקט בבית, עזרו לו בניהול הזמן ובחשיבה על השיעורים, בחופשה אל תלחיצו אותו לפני השנה הבאה, אבל כן התכוננו אתו משך הזמן לפתיחתה.

    שבו עם הילד והתכוננו אתו לא בגלל שלא יודע ואולי מחר ידע, אלא בגלל שהוא כבר יודע וטוב שידע עוד. שבו עמו בנחמדות ובנעימות לא מכיוון שהוא נכשל ואתם רוצים שלא ייכשל עוד, אלא מכיוון שאתם מעריכים את מה שכן יודע.

    הבהירו לילד שאתם מאמינים בו עכשיו, הרגע, כאן ותמיד. אל תתנו לילד להבין שאתם מאמינים בו רק אם… רק כאשר… או: רק כשיוכיח.

    זהו אמון אמתי בכוחותיו של הילד. זהו האמון שיוכיח לו שהוא אכן מסוגל.

  • הצטרפו אלינו לפייסבוק והישארו מעודכנים

  • כתבות נוספות שאולי יעניינו אותך:

  • תגובות

    1. מאת מרוקאית!!! (מעריצה....)‏:

      איך אפשר ואיך אפשר?! חאלס!!!!!

    2. מאת רותי‏:

      אם אפשר שיהיו כתבות כאלו לעיתים יותר קרובות.

    3. מאת כבי‏:

      איך אפשר לקבוע עם מנוחה פוקס פגישת ייעוץ?

    4. מאת יוני‏:

      הקול שלך מרגיע. הילד שלי היפראקטיבי והוא יושב שעה שלימה ומקשיב.

    5. מאת חני‏:

      למה אין תכנית להורים של מנוחה פוקס ברדיו?? למה זה הפסיק?

    6. מאת יהודית‏:

      אוהבת לשמוע את התכניות של מנוחה פוקס ברדיו

    7. מאת מעריצה של נתי קונסינגר מהקינדרלעך!!!!!!!‏:

      היה יפה!! אני נהנת לשמוע ת'יחס החם שאת נותנת לכל אחד/ת!!!!

    כתיבת תגובה

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *